Trećeg siječnja 1929. godine rodio se legendarni Sergio Leone

NASLOVNAKULTURNO ZVONOFILM

FOTO: Internet

DANAS BI MU BILO 89

Trećeg siječnja 1929. godine rodio se legendarni Sergio Leone

Sa samo sedam i pol filmova, od kojih je jedan tolika kopija da je morao platiti odštetu, uklesao je svoje ime u povijest filmske umjetnosti

4.1.2018. 06:46 | Marko Fančović PREGLEDA: 606

Sin redatelja i glumice (njegov otac Roberto je 1913. snimio prvi talijanski vestern, nijemi horor »Indijanka vampirica« čija nijedna kopija nije sačuvana), Sergio Leone je od malih nogu plivao vodama filma kao riba u vodi. Asistirao je Vitoriju de Sici u režiji slavnih »Kradljivaca bicikla«, te radio s velikim američkim redateljima koji su snimali koprodukcije u Italiji, poput Roberta Aldricha (»Sodoma i Gomora«) i Williama Wylera (»Ben-Hur«; kasnije se znao malo pretjerano hvalisati da je baš on režirao slavnu scenu utrke kočija). Ono što je naučio prvi put je primijenio kao redatelj 1959. u tada popularnom žanru »mača i sandale«, kad je zamijenio oboljelog redatelja na »Zadnjim danima Pompeja«, a dvije godine kasnije samostalno režirao »Kolosa s Rodosa«. No, cijeli taj žanr se ubrzo »ispucao«, i talijanskoj kinematografiji prijetila je ekonomska propast od koje ju je spasio upravo Sergio Leone.



Njegov film iz 1964. nije bio prvi talijanski vestern, godinu dana prije snimljen je »Gunfight at red Sands«, ali je bio po svemu izniman. Leone je besramno preuzeo, i kadar po kadar kopirao režiju, priču iz samurajskog filma Akire Kurosawe »Yojimbo – tjelesna straža« (1961.), u kojem je Kurosawa pak kombinirao motive iz renesansne komedije Carla Goldoinija »Sluga dva gospodara« i američkog krimi-romana »Krvava žetva« Dashiella Hammetta. Film je sniman novcem njemačkog Konstantin Filma iz Münchena, u španjolskoj Almeriji, a za glavnog glumca Leone je htio Marvina ili Charlesa Bronsona, no da bi uštedio na njihovom traženom honoraru od 15.000 dolara, za 10.000 uzeo je američkog TV-glumca Clinta Eastwooda. Za glazbu je angažirao Ennija Morriconea, talijanskog skladatelja za kojeg je tek naknadno doznao da su kao djeca išli skupa u školu.



Film je bio toliko uspješan da je Leone s lakoćom podnio dodatni trošak od 10.000 dolara koliko je, nakon sudske tužbe, morao isplatiti Akiri Kurosawi; veliki japanski redatelj je Leoneu poslao poznatu telegram čestitku: »Napravio si izvrstan film, ali to je još uvijek MOJ film!« Uz Kurosawu, Leon kao svog najvećeg uzora izdvajao Budda Boettichera, redatelja brojnih kultnih niskobudžetnih vesterna s Randolphom Scottom: kad su se sreli na jednom filmskom festivalu, Leone mu je doviknuo: »Hej, Bude, kućo stara, sve što valja u mojim filmovima pokrao sam od tebe!«



Uspjeh je omogućio Leoneu da za sljedeći film dogodine ponovo angažira Eastwooda, ovaj put za trostruko veći honorar, i priušti još jednog američkog glumca. Izbor je pao na Leeja Van Cllefa, za kojeg je Leone govorio »njegove oči progorijevaju rupe na filmskom platnu«, negativca iz brojnih klasičnih vesterna kojeg je Gary Cooper ubio u »Točno u podne«, John Wayne pretukao u »Čovjeku koji je ubio Libertyja Valancea«....



Film »Za dolar više« prvi je špageti vestern prikazan u SAD (prethodni zbog Kurosawine tužbe nije mogao biti prikazivan) i izazvao je pravi bum, te usput konačno srušio poslovično strogu filmsku cenzuru, »Haysov kodeks« koji je osim seksa ograničavao i prikazivanje nasilja pa se recimo pištolj koji puca i onaj koji je iz njega pogođen nisu smjeli prikazati u istom kadru; Leone je snimajući u Europi imao odriješene ruke, te je prvi put prikazao Amerikancima nasilni Divlji zapad bez hipokrizijskih ograničenja lažnog morala.

Izvrsna suradnja ekipe Sergio Leone, Clint Eastwood, Lee Van Cleef i za glazbu Ennio Morricone kulminirala je trećim dijelom »dolarske trilogije«, maestralnim »Dobar, loš, ružan« koji je i dan-danas na popisu najboljih vesterna svih vremena.



Na tom popisu ga najviše ugrožava upravo ono Leoneovo djelo koje je trebalo biti njegov oproštaj od vesterna, epska priča »Bilo jednom na divljem zapadu« s Henryjem Fonsom, Charelsom Bronsonom i Caludijom Cardinale, po scenariju Bernarda Bertoluccija. Zanimljiv je kuriozitet da je snimanjem tog filma Leone pomogao kolegi kojeg je jako cijenio, Orsonu Wellesu; od Wellesa, koji je bio u velikim novčanim teškoćama, po vrlo pristojnoj cijeni otkupio je kolibu sagrađenu za film »Ponoćna zvona«, i ona je postala koliba McBainovih oko koje se događa veći dio radnje.



Leone je samo producirao komični vestern »My Name is Nobody«, ali zli jezici kažu da se potpisani redatelj Tonino Valerii nije previše miješao u svoj posao i da je Leone svojem bivšem asistentu određivao što će, kad i kako snimati. Istu kombinaciju s Valeriijem htio je ponoviti i za film »Bila jednom revolucija« (zvan i »Za šaku dinamita« ili »Duck, you sucker«) ali su producenti inzistirali d on režira i još ga opteretili glumcima koje nije htio – umjesto Malcolma McDowella i Elija Wallacha, morao je uzeti Jamesa Coburna i Roda Steigera, jer su producenti s njima imali ugovor, te je u tom filmu pored neospornog režijskog majstorstva Sergija Leonea pomalo uočljivo da je rađen preko volje.



Leoneu su prije nego Coppoli ponudili da režira »Kuma« po romanu Marija Puza, ali je on to odbio jer je imao u planu vlastiti gangsterski film koji je dugo pripremao i konačno ga realizirao 1984., raskošnu sagu »Bilo jednom u Americi«, Neuspjeh tog filma ga je psihički i fizički toliko uništio da je umro pet godina kasnije u dobi od samo 60 godina. Naime, producenti su se uplašili četverosatnog trajanja epske gangsterske sage, ispričane u vremenskim pomacima naprijed-natrag, i na svoju ruku je prekrojili u dvosatni film s radnjom u slijedu, koji naravno nije imao ni glave ni repa i neslavno propao u kinima. Koliko je taj potez imao smisla, govori jednostavna činjenica da je filmski kritičar New York Timesa, koji je skraćenu verziju proglasio najgorim filmom osamdesetih, punu četverosatnu verziju pak, nakon što ju je vidio, proglasio najboljim filmom osamdesetih i ne samo osamdesetih.



No, razočarani Leone izgubio je volju za životom, i preminuo neposredno pred početak snimanja filma koji je trebao biti kruna njegove karijere, »Opsade Lenjingrada«, koprodukcije s Rusima s Robertom De Nirom u glavnoj ulozi. Ostali su nerealizirani njegovi ludi planovi, poput remakea »Zameo ih vjetar« koji mu je bio davna želja, ali ostaje sjećanje na jedinstveno efektne filmove, opere o jednom nasilnom vremenu i nasilnim ljudima kakva je mnogo puta viđena nakon njega, ali je on prvi počeo s tim, stapajući sve svoje utjecaje u jedinstven amalgam obilježen njegovom autorskom snagom. Kao što kaže Quentin Tarantino: »Kad hoću posebno dojmljiv kadar, oštar vizualni sukob snažnih likova, ja svojem kamermanu kažem samo – daj mi Sergija Leonea – i on zna kako to treba snimiti.« Jedan je bio Sergio.






Tagovi: sergio leone, vestern, ennio morricone, clint eastwood

88 godina Clinta Eastwooda
Lee Van Cleef – legenda vesterna i ne samo vesterna
Željko Bebek u Čazmi
Hrvatska u finalu – ali ovaj put ne s Francuzima!
Bazeni su tu, voda je tu – odite i okupajte se
Dva kluba iz Bjelovarsko-bilogorske županije su ispala iz međužupanijske, ali se jedan popeo u nju
Kreću pripreme županijskih ligaša
Opća opasnost u Čazmi
Na Gradskom vijeću jednoglasno usvojena pomoć za nabavu osnovnoškolskih udžbenika
Prije 49 godina, jedan mali a tako bitan korak
Tako je navijao Bjelovar!
NA RIBNJAKU U LUGU: Ogromni som ulovljen priborom za smuđa
Ni župan ni predsjednica Županijske skupštine nisu pozvani u Čazmu
Krešo snimaj!
Spremanje sijena na samoj granici Bjelovara
Traži se mladić koji je prošli tjedan oskvrnuo grobove
Nacionalna radionica u području upravljanja projektima
Konjički klub Garić upoznao djecu s konjima
Navijači, navijači, zajedno smo jači
Uz stotu obljetnicu rođenja Nelsona Mandele
Školska zgrada u Velikom Korenovu stara 100 godina ide u obnovu
Hrebak najavio izgradnju malonogometnog igrališta pored vrtića
Hrebak u Zagrebu potpisao ugovor o ulaganju u vrtiće
Ždralovačka Mladost kreće u novu sezonu
RK BJELOVAR: Tko je otišao, tko je došao
Župan Bajs na češkim žetvenim svečanostima
TOMINAC NA TRIBINAMA STADIONA LUŽNJIKI: Ugostit ćemo naše svjetske viceprvake na Logoru
ŠVEĐANKE DOLAZE U BJELOVAR: Bjelovarčanke doznale protivnice u Challenge Cupu
Planinarenje po Badnju i Visočici s »Vatrenima« u mislima
Kulturni tulum »za po doma« u knjižnici u Čazmi
Najbolji orači Zoran Kosanović, Branko Sejka i Dražen Cindrić
»Vatreni« su izgubili, ali su Francusku pobijedili dečki koji su se pripremali u Daruvaru
HRVATSKA JE VICEPRVAK SVIJETA: Tuga, veselje, pa ponovo tuga, ali na kraju veselje i veliko slavlje bjelovarskih navijača
17. Natjecanje orača i 9. Natjecanje u oranju konjima Bjelovarsko-bilogorske županije
Kravat pukovnija poziva navijače da navijačke šalove vežu kao kravatu
Podrška Vatrenima iz Velog Lošinja od košarkaša bjelovarskog KK VEDI i KK Cedevite

Pretraži Zvono

48 SATI NA ZVONU

.

Željko Bebek u Čazmi

.

Hrvatska u finalu – ali ovaj put ne s Francuzima!

.

Bazeni su tu, voda je tu – odite i okupajte se

.

Dva kluba iz Bjelovarsko-bilogorske županije su ispala iz međužupanijske, ali se jedan popeo u nju

.

Kreću pripreme županijskih ligaša

.

Opća opasnost u Čazmi

.

Na Gradskom vijeću jednoglasno usvojena pomoć za nabavu osnovnoškolskih udžbenika

.

Prije 49 godina, jedan mali a tako bitan korak

.

Tako je navijao Bjelovar!

.

NA RIBNJAKU U LUGU: Ogromni som ulovljen priborom za smuđa

.

Ni župan ni predsjednica Županijske skupštine nisu pozvani u Čazmu

.

Krešo snimaj!

Traži se mladić koji je prošli tjedan oskvrnuo grobove

NA RIBNJAKU U LUGU: Ogromni som ulovljen priborom za smuđa

TOMINAC NA TRIBINAMA STADIONA LUŽNJIKI: Ugostit ćemo naše svjetske viceprvake na Logoru

Krešo snimaj!

Ždralovačka Mladost kreće u novu sezonu

Aerodrom pokraj Čazme, uz ove ambicije, mogao bi postati troškovna rupa bez dna

Kako komentirate slab odaziv na rad za opće dobro?

Svaki početak je težak, vidjet ćemo do kraja godine.

Bespotrebno cimaju ljude, nije njima lako.

Treba ukinuti socijalnu pomoć.

Ma svi znaju da oni ustvari rade na crno, samo smo se dosad pravili ludi, a sad je jasno.

Tko ima opravdanje u redu, a ostalima koji nisu došli prestati plaćati.

Klikni na odgovor za koji želiš glasati.
Pogledaj rezultate

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAOGLAŠAVANJE