NASLOVNAKULTURNO ZVONOKULTURA

Pavao Toth – kontrasti koji pričaju priču

SUSRETI U ZAVIČAJU 3
Pavao Toth – kontrasti koji pričaju priču

S izložbe na kojoj je prikazano sve najbolje što bjelovarska fotografija nudi, Ernest Meštrović ovaj se put pozabavio fotografijama Pavla Totha

01.08.2017. PIŠE: Ernest Meštrović FOTO: Pavao Toth PREGLEDA: 988


Nastavljam priču o crno bijelim fotografijama izloženim u Gradskom muzeju u Bjelovaru kao dio izložbe »Susreti u zavičaju 3«. Izložbu posjetim svaki put prije pisanja osvrta o autorima, veseli vidjeti da posjetitelji dolaze, razgledavaju, međusobno razgovaraju i komentiraju. Upravo je to i nakana ovih tekstova, dati osvrt jednog posjetitelja. 

Prirodne pojave najčešće dolaze u ciklusima, periodičkim ponavljanjem, pravilnim ili manje pravilnim ritmom. Osobno čitav profesionalni život bavim se proučavanjem periodičnosti, otkrivanjem jednostavnih motiva koji čine složene i kompleksne cjeline. Upravo radi toga, fotografije Pavla Totha  dobivaju moju pozornost. Autor izlaže seriju od četiri fotografije, svaka jedinstvena na svoj način, premda, djelom povezane. 

Fotografija nastala u Dubrovniku 2011 pokazuje igru svjetla i sjena, izrazitog kontrasta svijetlih i sivih tonova. Kompozicija graniči sa savršenstvom, periodičnost koju tražim, sadržana je u stepenicama, djelom prekrivenim sjenom. Premda zorno ne vidimo gdje i kako stepenice završavaju, linije kojima popunjavaju prostor daju nam mogućnost matematičkom točnošću predvidjeti gdje dodiruju zid. Ovaj motiv koji nalazim na fotografiji, temelj je mnogih znanstvenih istraživanja i metoda, u kojima prepoznavanjem i opisivanjem jednostavnih oblika u potpunosti popunjavamo prostor, vjerujemo da znamo gdje koji element završava. Ovaj motiv govori, ono što je oku skriveno, matematici je vidljivo.  Drugi element fotografije također nudi mnoge odgovore, pored stepenica prolaze dvije osobe, na prvi pogled možda nismo siguran kojeg su spola. Da bi odgovor stigao, važno je pogledati oba elementa, realno i imaginarno, pogledati detalje osoba, ali s druge strane dopuniti spoznaju proučavanjem sjena. Na ovoj fotografiji čak više detalja vidim iz sjene nego izravno. Gledajući ovaj motiv hrabro mogu priznati, sve one osobne pogreške koje sam načinio oslanjajući se u potpunosti samo na vidljivo, zanemarujući, ili podcjenjujući sve druge dimenzije, informacije, ponekad čak i intuiciju. Zahvaljujem autoru što je tako zorno prikazao, igrajući se svjetlom i sjenom koliko je važno gledati, ne samo očima, ne samo jednu ili dvije dimenzije.



Druga fotografija, nastala u New Yorku 2000. godine, pokazuje periodičnost iz jedne druge perspektive. Na fotografiji ponovo nalazim ponavljanje jednostavnih oblika, ovaj put uskih prozora i konstrukcijskih elemenata. Nekako je običaj da se ovakve zgrade fotografiraju suprotno nego što je to načinio gospodin Toth, snimanjem »odozdo prema gore« uz spomenutu periodičnost postiže se osjećaj veličine i snage. S druge strane perspektiva koju krasi ova uradak, pobuđuje sasvim drugi osjećaj, blage vrtoglavice, poniranja, nestajanja. Autor je mogao odabrati prikaz ovog zdanja koristeći fotografiju u boji, s time bi izgubio jasnoću i kontrast koji je utkan u poruku. Što sam ponio sa sobom nakon što sam upio  sve detalje i kompoziciju?

Način na koji autor prikazuje građevinu, govori o našoj civilizaciji, koja je u  istinu napredovala do te mjere da može graditi zgrade koje paraju oblake, s druge strane pogled prema dubini, opomena je da još mnogo toga treba izgraditi da bi se čovječanstvo izdiglo i postalo dostojno građevina koje gradi. Pogled koji nam pruža autor vjerujem da je očarao i zaduhnuo francuskog akrobata Philippe Petita da načini nešto nevjerojatno. Prošetao je između zgrada svjetskog trgovačkog centra u New – Yorku (Word Trade Centre – WTC) na žici koju je razapeo između ovih veličanstvenih konstrukcija. Fotografija pod nazivom »New –York 2001« snimljen je s WTC-a točnije s tornja broj 2, a prikazuje toranj 1. Kada je Pavle Toth snimio ovu fotografiju, zasigurno nije mogao pomisliti da se zdanja koja su tako veličanstvena mogu srušiti. Istina, s jedne stane mogu posvjedočiti da nema granica u načinu na kojom se fotografijom može poslati poruka, dok s druge strane svjestan sam da nema granica u načinu koje ljudski rod može razočarati sam sebe.



Na trećoj fotografiji jednostavnog naziva »Zagreb 2015« autor nudi priču, sakrivenu pod plaštem snijega.  Tu se pokazuje koliko je odluka da motiv snijega, klupa, stabljika ruža ili nekog drugog ukrasnog bilja prikaže crno bijelom tehnikom. Kadar za koji bi brzopleti promatrač mogao reći da je dosadan, običan i nemaštovit, u stvari nosi sasvim jednu drugu poruku. Na ovoj fotografiji, pronalazim vješto posložene elemente, balans svjetla i sjene, kao i naizgled detalj slučajnog prolaznika. Na ovoj fotografiji nalazim toliko važnu i u ovom tekstu opisanu izmjenu, ciklus i periodičnost, ne samo prostora već i vremena. Snijegom pokriveno raslinje, prije zime i snijega obrezano i očišćeno od viška granja i lišća, ukazuje da u određenom trenutku treba odbaciti, teret, odbaciti, dio onog što je simbol proljeća i ljeta, važno je odbaciti, sve nepotrebno, osim same suštine postojanja, a to je jaki korijen i uspravnost u svojim osnovnim principima. Ako se tako pripremimo na ciklus izmjena, može zapasti i dubok snijeg, doći led, sve je to očekivano, ali nepredvidljivo. Naizgled slučajna gredica ruža ili ukrasnog bilja, pretvorit će se u cvjetnu aleju, pozvati slučajnog prolaznika da sjedne na klupu, da odmori svoje tijelo i nahrani duh pogledom a slap ruža, opojan miris ispunit će prostor i donijeti radost. Mnogo je još nijansi kojima bi mogao ukrasiti ovu fotografiju u nakani da riječima opišem poruku koju autor donosi, mislim da nije potrebno, klupa ima dovoljno, dovoljno za svakog tko želi dopunit ovu fotografiju vlastitim snovima i nadanjima.



Zadnja fotografija ove serije pod nazivom »Težak život« po kompoziciji odudara od ostalih uradaka. Na njoj ne nalazim vidljive simetrije, ponavljanja i skrivenih motiva. Upravo radi toga što je protkana životom i težinom trenutka koji prikazuje ne zahtjeva dugotrajno promišljanje. Situacija je to u kojoj ovce, čovjek i pas čine jedinstvenu cjelinu, jedan drugome daju nadopunu i zaštitu. Težak je život pastira, neizvjesna je sudbina ovaca i ovnova, a pas, sama izreka »pasji život« dovoljno govori. Bez obzira na sve sličnosti i razlike ove tri cjeline čine savršen sklad, upravo je to skrivena simetrija koju sam našao, simetrija postojanja i odupiranja izazovnom trenutku, probijanja kroz mećavu prema nekom mjestu gdje ima hrane, sigurnosti i topline.

Autor ove serije prikazao je četiri fotografije, svaka od tih fotografija nudi niz priča i poruka. Majstorski odabrane nijanse sivih tonova, korištenje jakih kontrasta tamo gdje je potrebno, naizgled slučajno uhvaćeni detalji, daju svakom posjetitelju dovoljno nadahnuća da satima i danima razmišlja o viđenim fotografijama. Siguran sam da isto tako gospodin Toth priprema nove priče koje nam kani ponuditi u nekom drugom vremenu, možda na istom ili drugom mjestu.

Fotografije za potrebe ovog članka preuzete su sa Web stranice autora.


Tagovi: pavao toth, susreti u zavičaju 3, fotografije, gradski muzej bjelovar

Fotografije baštine – snimci mladih autora iz 30 zemalja

Ivica Puljak zaintrigirao bjelovarsku publiku

Damir Bajs prisustvovao otvaranju izložbe »Srednjovjekovna čudovišta – reljefni prikaz na keramičkim pećnjacima«

Koncert Mladena Medaka Gage u Gradskom muzeju Bjelovar

Sjajna etno-glazbenica u atriju Gradskog muzeja Bjelovar

NK Ivanska – NK Ribar 4:1

Prepolovio traktor i pobjegao

NK Lasta – NK Trnski 1:0

NK Dinamo – NK Rovišće 1:0

Zajam srebrne pojedinci

Vedea-ne pentru problemele financiare

Ostali oglasi su već ovde. Dodajte vaš oglas

Ostali oglasi su već ovde. Dodajte vaš oglas

KREDITI I POZAJMICE

U prometnoj nesreći u Trojstvenom Markovcu dvoje lakše ozlijeđenih

Ljuban Perenčević je generacije i generacije ekonomista naučio matematiku

Golf udario u Mazdu u Ždralovima, ozlijeđen vozač Opela

Podržavate li prijedlog Zvona, da se postavi mega replika jedne od najvrjednijih pisanica na svijetu u paviljonu uoči Uskrsa?

Podržavam

Ne podržavam

Klikni na odgovor za koji želiš glasati.
Pogledaj rezultate

Zazvoni!

Pošalji nam vijest ili najavu. Javi što se događa!



IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAOGLAŠAVANJESTARO ZVONO