Dok Tihomir Pinter starinskom fotografskom tehnikom otkriva zagonetku željeza, Predrag Kovač dojmljivo prikazuje tragediju rata

NASLOVNAKULTURNO ZVONOKULTURA

FOTO: Zvono

SUSRET U ZAVIČAJU 3

Dok Tihomir Pinter starinskom fotografskom tehnikom otkriva zagonetku željeza, Predrag Kovač dojmljivo prikazuje tragediju rata

U crno-bijelim fotografijama Tihomira Pintera krije se mnogo više od onog što se uoči prvim, letimičnim pogledom. Drugi autor koji je snagu crno bijele fotografije iskoristio o stvaranju priče i čuvanju od zaborava događaja iz ne tako daleke povijesti je Predrag Kovač. 

31.7.2017. 16:42 | Ernest Meštrović PREGLEDA: 1290

U prošlom osvrtu na izložbu »Susreti u zavičaju 3« pisao sam na koji način  je koristeći naglašene boje i kontraste svijet oko sebe opisao Štefan Brajković.  U ovom članku kanim opisati drugi pristup,  način na koji se kroz crno bijelu fotografiju, kroz tehniko koja je sam iskon fotografskog doživljaja stvara i nudi poruka kroz nijanse crnih, bijelih i sivih tonova. 



Za sam početak odabrao sam seriju koju posjetitelju nudi Tihomir Pinter, sazdanu od četiri fotografije, naizgled sasvim obične teme premda u suštini duboke i snažne kao i sam predmet koji obrađuje, poruke snažne kao lanci.  Sinonim lanaca i karika, doživljava se na mnogo načina. Jednom lanci prikazuju niz mogućnosti, povezivanja i stvaranje, snage koja omogućava da načinimo nevjerojatne konstrukcije, pomičemo mostove, podižemo brane, oremo i obrađujemo zemlju. Drugo lice lanaca i karika niz je predrasuda  i ograničenja koje proizlaze najviše iz nas samih, naših predrasuda i strahova, puno više nego iz snage kojom legure željeza povezuju elipse i kružnice u beskonačnom slijedu.  Dok stojim pred fotografijama  gospodina Pintera, u potpunosti se mogu stopiti sa životom jedne karike, koja nastaje lijevanjem željeza, dok gledam fotografiju putem koje autor prikazuje kako rastaljeno željezo teče kroz zemlju, mogu osjetiti vrelinu i snagu rastaljene mase, koja ukoliko se ne obuzda i oblikuje ostaje beskoristan odljev. Da bi rastaljeno željezo moglo poprimiti oblik i dobiti smisao potreban je čovjek. Upravo je taj odgovor ponudio autor, portretom radnika u ljevaonici (barem tako mislim).  Dok gledam tu fotografiju, ozbiljnost na njegovom licu, ta ozbiljnost pomiješana je s ponosom, svijest da radi težak i važan posao.  Fotografija, a  posebno šešir na glavi radnika govori koliko je potrebno truda, iskustva i  napornog rada  da se iz rastaljene mase izradi određeni predmet. Upravo taj prikaz važan je u ovom trenutku,  važna je u ovom vremenu u kojem želimo i tražimo da sve bude gotovo odmah, bježimo od posla koji se ne može naučiti/načiniti, ne u godinama, ne u mjesecima već u satima ili minutama. Oči ispod šešira govore, ne boj se, uloži vrijeme, uloži sebe, biti ćeš nagrađen spoznajom stvaranja.



Ostale dvije fotografije prikazuju karike, pokazuju lance, onako sabijene, naslonjene jedna na drugu.  Uranjajući  u dubinu djela, zahvaljujem autoru što je prikazao motiv karika na taj način.  Sinonim o najslabijoj karici, čvrstoći lanca koji ovisi o spoju najslabijeg, toliko je istrošen i bolan, jer veliča individualnost kao jedinu opciju, istrgnutu i umetnutu u smisao modernog svijeta. Istina, svatko od nas jedinstveno je i neponovljivo biće, svako od nas nosi svoj teret, često se napreže do granica pucanja. U motivima koje nudi Tihomir Pinter nalazim drugu poruku, istinska snaga lanca je u karikama, karikama koje se međusobno isprepliću i dodiruju, međusobno dijele teret i naprezanje kao što nastojimo teret vlastitog života podijeliti  s osobama koje nas okružuju.  Još dubljim poniranjem u fotografiju nalazim na karikama kapljice vode ili neke druge tekućine: Dopuštam svojoj mašti da me vodi, zamišljam jutarnju maglu koja se kondenzira na površini metala ( jesam li u pravu ili krivu samo autor zna). Bez potrebe da znam istinu o nastanku kapljica, dovoljna je spoznaja da tvore sklad, kao da je autor želio poručiti, čuvajte se površnosti, čuvajte se brzo donesenih zaključaka, oslonite se na promišljanje, proučavanje, iskustvo, praksu, tada vaše djela i postupci nadvladat će snagu lanaca, površnost je blistava, ali jednako kao i kapljice vode, brzo nestanu i ispare, čim se pojavi sunce ili vjetar.



PREDRAG KOVAČ – ČETIRI MOTIVA IZ DOMOVINSKOG RATA



Drugi autor koji je snagu crno bijele fotografije iskoristio o stvaranju priče i čuvanju od zaborava događaja iz ne tako daleke povijesti je Predrag Kovač.  Odabrao je četiri motiva iz Domovinskog rata pod imenom »Bez naslova«  na kojima svjedoči o razaranju koje je pretrpjela naša domovina, naši gradovi i mjesta tijekom Domovinskog rata. U seriji od četiri fotografije pokazuje da razaranja nisu bile pošteđene kuće, ulice, vozila, parkovi. Rupe od metaka i šrapnela na zgradama kuća, razbijeni prozori, ulica koja je snimljena iz perspektive gležnja još više dočarava bespomoćnost u kojoj se svatko od nas nalazio tih dana, bespomoćnost u pronalasku odgovora, realnog i racionalnog, odgovora na pitanje: Zašto?.  Srećom u tom trenutku nije nedostajalo odgovor na pitanje: Što načiniti?. U tim trenucima snaga ljudi izdigla se iz niske perspektive, zaredala su se junačka djela, djela o kojima vrijedi govoriti i pisati svaki put kada je prilika.  Dvije fotografije ostavile su na mene poseban dojam. Jedna koja prikazuje uništeni automobil. Autor je snimio fotografiju na način kao da nas poziva da razmislimo koje je sve putove i ceste obišlo ovo vozilo zajedno sa svojim vlasnikom prije nego što je uništeno plamenom i eksplozijom, mržnjom i bijesom. U mašti to je automobil meni nepoznate obitelji koja je svaki slobodan trenutak koristila da putuje, to je automobil s kojim su odlazili na godišnji odmor, sudjelovali u svadbenim povorkama veselo trubeći. Ako vam kažem da je u tom automobilu možda »pao« i prvi poljubac nakon subotnjeg izlaska, s pravom možete reći da je  istina drugačija, nema nikakve nakane niti argumenata u tom proturječiti. Jedino što mogu nedvojbeno reći, automobil je uništen u ratu, uništila ga je mržnja i opredjeljenje, mišljenje  da postoji samo jedna istina, istina koju nam je netko rekao. Predrag Kovač svojim fotografijama svjedoči o vremenu u kojem je imao nekoliko uloga, ulogu ratnika i ulogu fotografa, obje je odigrao na najbolji način. Njegove fotografije ne govore samo o kućama, ulicama, govore i o ljudima. Za završetak osvrta na njegova djela odabrao sam meni možda najjaču, fotografiju koja je nastala u parku, na mjestu gdje je pala granata i ostavila potpis mržnje i smrti. Mladić koji sjedi na biciklu sa opremom za čišćenje gleda u taj potpis zla, ali ne izravno. Već u isto vrijeme gleda prema naprijed, gleda i moguće da si postavlja pitanje, što je to što treba načiniti, kakvo čišćenje ne ceste, parka, već ljudskih duša treba načiniti ta se tako nešto ne ponovi. Teško da mu mogu ponuditi jednostavan odgovor. Ono što mogu zahvaliti autoru Kovaču što je zabilježio trenutke naše povijesti i zamoliti da kroz fotografije iz svoje zbirke svjedoči da je rat najgori oblik ljudske rabote i da je sloboda koju imamo skupo plaćena.










Tagovi: susret u zavičaju 3, fotografija , gradski muzej bjelovar, tihomir pinter, predrag kovač

Petra Slobodnjak stvara trokut u koji hvata promatračev pogled
Brajković na izložbi »Susret u zavičaju 3« imponira snagom svojih uradaka
Grad i Gradski muzej zovu fotografe
Dva desetljeća hrvatskog »facebooka za fotografe«
Toni Hnojčik – ime mu zaboravljaju, ali fotografije pamte
Iz povijesti fotografije u Bjelovaru
Fotkajte i šaljite fotografije zimskih pisaničkih motiva
Najviše volim fotografirati ljude!
Oaza radosti u turobnom okruženju
Samozatajna promotorica mladih fotografa
Prvi Amadeus fest u Bjelovaru
Prvi koncert prošao sjajno, na redu su sljedeći
Predavanje Gorana Vojkovića o pojmu »pametnog grada«
Uspješan nastup Mire Gavrana u Gradskom muzeju Bjelovar
Splitski pustolov i motorist Željan Rakela oduševio Bjelovarčane svojim pričama
Plesno-kazališna predstava za najmlađe »Astronauti«
Mladi bjelovarski violončelist očarao sugrađane
Sjajni bjelovarski violončelist svirat će u Gradskom muzeju
Spremanje sijena na samoj granici Bjelovara
Traži se mladić koji je prošli tjedan oskvrnuo grobove
Nacionalna radionica u području upravljanja projektima
Konjički klub Garić upoznao djecu s konjima
Navijači, navijači, zajedno smo jači
Uz stotu obljetnicu rođenja Nelsona Mandele
Školska zgrada u Velikom Korenovu stara 100 godina ide u obnovu
Hrebak najavio izgradnju malonogometnog igrališta pored vrtića
Hrebak u Zagrebu potpisao ugovor o ulaganju u vrtiće
Ždralovačka Mladost kreće u novu sezonu
RK BJELOVAR: Tko je otišao, tko je došao
Župan Bajs na češkim žetvenim svečanostima
TOMINAC NA TRIBINAMA STADIONA LUŽNJIKI: Ugostit ćemo naše svjetske viceprvake na Logoru

Pretraži Zvono

48 SATI NA ZVONU

.

Spremanje sijena na samoj granici Bjelovara

.

Traži se mladić koji je prošli tjedan oskvrnuo grobove

.

Nacionalna radionica u području upravljanja projektima

.

Konjički klub Garić upoznao djecu s konjima

.

Navijači, navijači, zajedno smo jači

.

Uz stotu obljetnicu rođenja Nelsona Mandele

.

Školska zgrada u Velikom Korenovu stara 100 godina ide u obnovu

.

Hrebak najavio izgradnju malonogometnog igrališta pored vrtića

.

Hrebak u Zagrebu potpisao ugovor o ulaganju u vrtiće

.

Ždralovačka Mladost kreće u novu sezonu

.

RK BJELOVAR: Tko je otišao, tko je došao

.

Župan Bajs na češkim žetvenim svečanostima

.

TOMINAC NA TRIBINAMA STADIONA LUŽNJIKI: Ugostit ćemo naše svjetske viceprvake na Logoru

HRVATSKA JE VICEPRVAK SVIJETA: Tuga, veselje, pa ponovo tuga, ali na kraju veselje i veliko slavlje bjelovarskih navijača

Traži se mladić koji je prošli tjedan oskvrnuo grobove

Vatreni – nogometni ratnici – moderni gladijatori

TOMINAC NA TRIBINAMA STADIONA LUŽNJIKI: Ugostit ćemo naše svjetske viceprvake na Logoru

Ždralovačka Mladost kreće u novu sezonu

Aerodrom pokraj Čazme, uz ove ambicije, mogao bi postati troškovna rupa bez dna

Kako komentirate slab odaziv na rad za opće dobro?

Svaki početak je težak, vidjet ćemo do kraja godine.

Bespotrebno cimaju ljude, nije njima lako.

Treba ukinuti socijalnu pomoć.

Ma svi znaju da oni ustvari rade na crno, samo smo se dosad pravili ludi, a sad je jasno.

Tko ima opravdanje u redu, a ostalima koji nisu došli prestati plaćati.

Klikni na odgovor za koji želiš glasati.
Pogledaj rezultate

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAOGLAŠAVANJE